Sunday, March 28, 2010

PPR, PA Lubuk Nyamuk Aedes




Awas penduduk Projek Perumahan Rakyat (PPR) dan Perumahan Awam (PA). Tempat tinggal anda dikenal pasti sebagai lokasi panas kes denggi di ibu negara.

PPR yang terlibat ialah Taman Mulia, Desa Tun Razak dan Kampung Limau manakala PA yang turut dikenal pasti ialah Sri Selangor, Sri Melaka, Taman Setapak Jaya, Keramat Wangsa (Kelompok Kuang, Teratai, Menara Merak Kayangan), Bandar Baru Sentul (Menara Orkid) dan Kuarters Pos Jalan San Peng.

Perumahan yang berada dalam kategori lokasi panas itu dimaklumkan oleh Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin sewaktu merasmikan program bebas denggi sempena kempen kebersihan di Sentul Pasar di sini semalam.

Turut hadir timbalannya, Datuk M. Saravanan dan Timbalan Ketua Pengarah (Perkhidmatan) DBKL, Datuk Amin Nordin Abd. Aziz.

Menurut Nong Chik, sebanyak 4,472 kes dengan lapan kematian dicatat sepanjang tahun lepas dan 376 daripadanya merupakan positif denggi.

“Sehingga 13 Mac tahun ini sahaja, sebanyak 1,039 kes suspek denggi dilaporkan, dengan satu kematian manakala 472 daripadanya positif,” ujarnya.

Katanya lagi, kesedaran penduduk terutama di PPR dilihat masih rendah dan pihaknya tidak menolak kemungkinan untuk mewajibkan kursus kesedaran dan pendidikan berkaitan kebersihan pada masa hadapan.

“Buat masa sekarang kami mahu meningkatkan tahap kesedaran terhadap kebersihan kepada penduduk PPR khasnya dan yang lain juga amnya.

“Kami tidak mahu lokasi PPR menjadi tempat panas denggi yang akan menyebabkan orang ramai mempunyai pandangan negatif terhadapnya,” katanya.

Sehubungan itu jelasnya, program kursus itu akan diadakan untuk membolehkan wakil penduduk atau wakil persatuan sesebuah kawasan perumahan mencari jalan terbaik dalam menyediakan persekitaran yang bersih di kawasan masing-masing.

“Sebab itu kita masukkan program pendidikan kebersihan dalam PPR atau PA.

“Kami mahu membantu menjadikan kawasan perumahan mereka bersih. Menerusi kursus seperti ini, mereka akan mempunyai kesedaran tentang menjaga kebersihan.

“Tidak ada gunanya peruntukan yang besar diberikan kerajaan kalau rakyat sendiri tidak main peranan menjaga kebersihan.

“Sebab itu kita mahu penduduk sendiri sedar untuk menjaga kebersihan. Kerajaan sudah berhabis banyak untuk isu ini dan ia memerlukan kerjasama dua pihak untuk memastikan kejayaannya,” tegasnya.

1 comment: