Sunday, January 3, 2010

Jangan `Main-Main' Dengan Kuala Lumpur

26,100,000 kali nama Kuala Lumpur disebut di dalam enjin pencari google dan masih ada yang hendak menafikan kehebatan ibukota ini?

Tolonglah, ini bukan calang-calang ibukota, ini bukan cerita `gebang' atau `provokasi' yang hendak menceritakan benda yang tidak ada.

Ini Kuala Lumpur, bandaraya 1Malaysia yang serba maju dan menjadi ikutan banyak negara lain.

Sebab itu saya kata jangan main-main dengan Kuala Lumpur, ini bandar hebat, bukan kota lekeh, bukan untuk di gelak kerana cacat cela tapi harus digeruni kerana kehebatannya.

Konsep ibukota moden yang menjadi `bingkai' Kuala Lumpur pasti menyaksikan sebuah anjakan besar yang memahat sebuah sejarah bagi ibunegara Malaysia.

Apa lagi ungkapan yang boleh memberi maksud keindahan Kuala Lumpur?

Apa lagi bahasa atau gambaran yang boleh menandingi kecantikan ibukota ini?

Kota 1Malaysia yang tersergam indah didalamnya pelbagai monumen sejarah serta tumpuan dunia ini tidak boleh dibandingkan dengan mana-mana bandar lain.

Seolah menjadi pelancong di negara sendiri, lawatan ke setiap ceruk ibukota tidak akan membosankan malah menjadi kenangan paling indah yang tidak dapat dilupakan sampai bila-bila.

Saya cinta Kuala Lumpur, dan saya tahu ramai lagi yang cintakannya.

Tidak kira bangsa, Melayu, Cina, India atau apa kaum sekali pun akan jatuh cinta pada Kuala Lumpur bandaraya contoh 1Malaysia ini

Bandar lengkap yang mempunyai segala-galanya. Makanan, gaya hidup, destinasi, malahan lokasi paling ideal untuk apa sahaja majlis, tanpa segan silu saya secara peribadi memberi undi penuh kepada kemahsyuran Kuala Lumpur.

Kuala Lumpur itu sendiri `diucap' sebanyak 26,100,000 kali di dalam enjin carian google sekali gus membuktikan popularitinya yang maha gah di alam maya.

Dan bukti jelas alam maya tidak perlu diterjemahkan lagi di alam nyata. Kekuatan itu sendiri memberi impak jelas kepada sesiapa yang pernah bernafas di dalamnya.

Tambahan, bandar tumpuan 1Malaysia ini tidak pernah `lelap' malah tetap setia meneman warganya yang mencari erti kehidupan.

Namakan tempat menarik seperti Muzium Negara, KLCC, Planetarium dan pelbagai lagi (kalau hendak ditulis semuanya pasti berjela panjangnya) , ia lokasi tumpuan yang tidak boleh dipertikaikan sesiapa.

Sebutkan pula makanan yang terdapat di bandar ini, semuanya menggambarkan negara Malaysia.

Tidak perlu kemana-mana, cukup di sini, cukup di Kuala Lumpur, sempurna `tawaf' di seluruh negara.

Sebut sahaja Kuala Lumpur, pasti setiap orang akan terbayang keindahan malah pelbagai tulisan sebelum ini mengenai kotaraya sejarah ini menterjemahkannya sebagai antara paling menarik di dunia.

Saya sendiri tidak pernah puas menatap keindahan Kuala Lumpur. Walaupun mengakui `merayau' hampir setiap pelusuk daerahnya pada setiap hari.

Saya yakin sesiapa juga tidak akan puas kepada ibukota ini walaupun tinggal di dalamnya berpuluh-puluh tahun lamanya.

Saya juga memberi jaminan pelancong asing akan datang kembali ke kota indah 1Malaysia ini selepas membuat lawatan pertama mereka.

Hujung ke hujung, Kuala Lumpur tidak akan mengecewakan sesiapa. Percayalah...

No comments:

Post a Comment