Sunday, May 9, 2010

Brickfields jadi Little India




Kawasan Brickfields secara rasmi akan diisytiharkan sebagai Little India bermula awal tahun depan.
Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata, perbincangan khusus untuk projek itu sudah berada di tahap akhir dan menunggu beberapa prosedur untuk diluluskan.
Jelasnya, kepentingan Brickfields sebagai kawasan tumpuan orang India dilihat boleh menjana sumber pendapatan dalam sektor pelancongan sekali gus menguntungkan negara.
"Kita akan menjadikan kawasan ini sebagai Little India awal tahun depan. Kita mahu kawasan ini diiktiraf sebagai lokasi pelancongan dan tumpuan orang India.
"Perbincangan mengenai projek itu sudah di tahap akhir. Kita mahu ia dikomersialkan seperti Jalan Petaling yang menjadi China Town untuk orang Cina di ibu kota," katanya selepas membuat lawatan ke bazar Deepavali 1Malaysia di sini.
Turut hadir, Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk M. Saravanan dan Pengerusi Persatuan Peniaga Brickfields, S. Barath.
Terdahulu, Nong Chik dan Saravanan meluangkan masa kira-kira sejam setengah melawat tapak bazar berkenaan yang menempatkan 428 gerai jualan pelbagai barang keperluan sempena Deepavali yang akan disambut esok.
Tambah Nong Chik, keperluan untuk menjadikan Brickfields sebagai Little India dilihat penting untuk kemajuan kawasan itu sendiri.
Tegasnya, struktur gerai di situ akan disusun semula dengan lebih teratur untuk kemudahan pelancong asing mahupun pengunjung tempatan sendiri.
"Kita jadikan pembangunan kawasan ini satu keutamaan. Kita tahu prospek kawasan ini dan tidak mahu ia dipinggirkan.
"Semua gerai yang menjual barangan tradisional orang India akan disusun semula supaya ia teratur dan peniaga sendiri boleh membuka gerai mereka untuk sepanjang tahun," ujarnya.
Sementara itu S. Barath berkata, kehadiran Nong Chik dan Saravanan sendiri ke kawasan itu disifatkan tanda keprihatinan kedua-dua Menteri terhadap pembangunan Brickfields.
Jelasnya, perhatian kerajaan terhadap masalah yang dihadapi peniaga di Brickfields dan cadangan untuk menaik taraf kawasan itu kepada Little India benar-benar dihargai.
"Kita berbangga kerana dua menteri datang dan melihat sendiri peniaga di sini. Ini membuktikan kita tidak pernah dipinggirkan.
"Pengumuman untuk menjadikan Brickfields Little India awal tahun depan benar-benar menggembirakan. Ia menjamin kawasan ini menjadi sebuah destinasi pelancongan yang pasti membawa keuntungan kepada semua pihak," ujarnya.

No comments:

Post a Comment