Sunday, May 9, 2010

Pendatang kuasai City One




Kebanjiran warga asing di negara ini sudah lama menjadi isu dan dibincangkan dari semasa ke semasa. Namun, di sebalik kepekaan kita terhadap kebanjiran orang luar itu, jumlah mereka tidak pernah berkurangan.

Warga kota juga sudah terlalu lali dengan mereka sehingga sudah tidak peduli dengan kehadiran golongan itu selagi mereka tidak mengganggu.

Malah, beberapa kawasan di ibu kota seperti Chow Kit, sudah dianggap sebagai lubuk warga asing sehingga warga tempatan pula terasa asing jika berada di kawasan itu.

Tinjauan Utusan Malaysia di sekitar ibu negara baru-baru ini mendapati warga asing kini mempunyai kawasan baru untuk berkumpul.

Lebih memeranjatkan, bukan sahaja warga Indonesia atau Bangladesh sahaja memenuhi kawasan itu tetapi warga asing dari negara-negara lain.

Ini termasuklah warga Filipina, Pakistan, Nepal, India, China, Vietnam, Myanmar dan negara-negara Afrika.

Kawasannya ialah di Plaza City One, yang terletak bersebelahan dengan Semua House di Jalan Masjid India.

Plaza itu pada asalnya dibangunkan sebagai salah satu pangsapuri mewah di tengah bandar raya tetapi sudah bertukar menjadi kawasan tumpuan warga asing.

Mungkin lokasinya di kawasan yang sesak dan tidak eksklusif menjadikan pemilik plaza itu tidak berminat untuk tinggal di kawasan tersebut.

Tinjauan mendapati tingkat bawah plaza yang memuatkan kedai-kedai perniagaan barangan harian itu merupakan kediaman utama warga asing yang bekerja di ibu kota.

Kediaman ala kondominium lebih 30 tingkat di situ difahamkan didiami lebih 80 peratus warga asing dan menjadi lokasi pertemuan mereka pada waktu malam.

Lokasinya yang strategik di tengah pusat bandar dilihat menjadi tempat paling mudah untuk ke mana-mana, selain menjadi 'lambang' kemewahan warga asing itu sendiri.

Tinjauan turut mendapati majoriti premis yang menjalankan perniagaan di sana turut dikuasai warga asing selain pemandangan di lobi plaza yang tidak menggambarkan langsung suasana ibu kota.

Kira-kira 70 peratus daripada pekerja di premis itu merupakan warga asing dan ia dianggap sebagai satu kemudahan serta kelebihan kepada 'penduduk' di situ.

Lebih malang, pengawal keselamatan yang menjaga plaza itu juga merupakan warga asing dan tidak faham bahasa Malaysia, selain beberapa patah perkataan bahasa Inggeris.

Seorang pekerja syarikat swasta, Micheal, 39, menjelaskan, kebanjiran warga asing di situ merupakan masalah besar yang perlu diawasi.

Katanya, banyak kes ragut yang difahamkan dilakukan warga asing di kawasan itu.

"Saya pernah nampak kes ragut oleh warga asing yang mengambil beg tangan seorang wanita.
Kita tidak mahu perkara itu berulang.

"Kita minta ada pihak berkuasa yang memerhatikan warga asing di sini. Lihat sendiri kawasan ini seperti sudah menjadi kampung mereka," jelasnya.

Seorang lagi pengunjung, Mohd. Hafzan Mohd. Bahari, 24, berkata, kebanjiran warga asing merupakan lumrah kepada warga kota termasuk di kawasan Plaza City One.

Tegasnya, kehadiran mereka sudah dianggap perkara biasa dan mereka hanya akan jadi perhatian jika berlaku kejadian jenayah membabitkan golongan itu.

"Jangan mereka buat jenayah dan pastikan kehadiran mereka adalah sah. Kita minta pihak berkenaan selalu memantau dan memeriksa mereka," ujarnya.

Lain pula halnya dengan seorang pembantu peribadi, Melati Roosly, 31, yang berpendapat kehadiran mereka akan meningkatkan hasil jualan peniaga di situ.

Katanya, perkembangan itu dilihat amat baik dan dapat meningkatkan keuntungan kepada peniaga tempatan selain membuka lebih banyak peluang perniagaan kepada mereka.

Namun, katanya, kehadiran warga asing berkenaan juga perlu sah dan tidak menimbulkan masalah kepada warga tempatan.

"Kehadiran ramai warga asing ini baik sebenarnya kerana ia dapat menjana ekonomi kepada peniaga di sini dan ibu kota secara keseluruhannya.

"Tetapi jangan pula mereka ini melakukan jenayah dan kemasukan mereka di sini juga perlu sah selain pemantauan kerap daripada pihak berkuasa," katanya.

No comments:

Post a Comment