Sunday, May 9, 2010

Syurga penyeluk saku



Setiap kali menjelang musim perayaan, perhentian bas merupakan antara tempat yang paling sibuk dengan warga kota.
Di ibu negara, selain Hentian Puduraya, Hentian Putra dan beberapa hentian bas sementara, Hentian Pekeliling di Jalan Tun Razak juga tidak kurang sibuknya.
Namun, hentian bas itu agak kurang 'popular' berbanding hentian lain, mungkin kerana ia hanya menyediakan perkhidmatan bas ke kawasan tengah negeri Pahang.
Bagaimanapun, faktor tidak popular itu tidak menjadikan hentian itu selamat daripada sasaran penjenayah, malah ia dikatakan syurga penyeluk saku kerana kurangnya pemantauan daripada pihak berkuasa.
Dalam keadaan berebut-rebut untuk menaiki bas, penjenayah terbabit akan mengambil kesempatan untuk melakukan tugasan mereka.
Utusan Malaysia menerima banyak aduan mengenai 'projek' seluk saku yang difahamkan dilakukan oleh penagih dadah.
Ada juga aduan yang memberitahu, kumpulan penyeluk saku itu terdiri daripada warga asing yang 'menyamar' menaiki bas, malah menolak-nolak penumpang lain bagi mewujudkan suasana kelam-kabut bagi membolehkan mereka menjalankan kerja mereka tanpa disedari.
Ini bermakna penumpang di sana tidak lagi selamat sepenuhnya dan perlu meningkatkan tahap keselamatan diri dan barangan mereka semasa menaiki bas.
Tinjauan Utusan Malaysia mendapati tahap keselamatan penumpang bas di hentian itu memang terdedah kepada kejadian seluk saku.
'Prosedur' menaiki bas yang lebih kepada konsep berebut-rebut menyumbang kepada peningkatan kes seluk saku.
Malah, penyeluk saku di kawasan itu dikatakan membawa pisau kecil untuk memotong bahagian tepi beg mangsanya terutama beg berzip yang menghalang mereka memasukkan tangan.
Seorang pelajar universiti, Rosli Mohd. Nor, 22, menjelaskan, tahap keselamatan penumpang di Hentian Pekeliling dilihat terlalu rendah dan seolah-olah tidak sistematik.
Katanya, kes-kes seluk saku kerap didengar di sini namun dia bersyukur kerana tidak pernah mengalaminya sehingga ke hari ini.
"Tengok sendiri penumpang yang ingin menaiki bas, mereka berebut-rebut. Ini memberi kelebihan kepada penyeluk saku untuk mencuri. Rempuhan menyebabkan kita tidak sedar jika dompet kita sudah dicuri," ujarnya.
Seorang pelajar kolej, Nurul Asikin Abd. Latif, 18, berkata, pihak berkuasa perlu mengadakan rondaan atau menempatkan beberapa pengawal keselamatan untuk memastikan perkara itu tidak berlaku.
Jelasnya, sepanjang pemerhatian, dia tidak nampak ada pengawal keselamatan meronda hentian itu.
"Mungkin jika ada rondaan yang kerap, penyeluk saku ini akan takut untuk mencuri," katanya.
Seorang penuntut politeknik, Saiful Bukhari Hanafi, 18, berkata, pengusaha bas perlu menguatkuasakan sistem beratur kepada setiap penumpang untuk menaiki bas.
"Cara berebut-rebut bukan sahaja tidak praktikal dan tidak bertamadun tetapi mendorong kepada kegiatan jenayah.
"Sediakan satu laluan khas untuk penumpang ini beratur sebelum menaiki bas supaya orang tua, golongan wanita dan kanak-kanak selesa menggunakan pengangkutan awam," katanya.
Selain itu, katanya, para penumpang juga perlu prihatin terhadap barangan peribadi mereka dengan memastikan ia sentiasa di dalam jagaan mereka.
Tambahnya, pengusaha bas dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) perlu bekerjasama untuk menyediakan sistem menaiki bas yang lebih teratur.
Seorang pekerja swasta, Rajen Thiron, 37, menasihatkan orang ramai supaya meletakkan barangan berharga di dalam seluar.
Katanya, cara itu dilihat paling selamat dan dia yang mengamalkan perkara itu tidak pernah menjadi mangsa penyeluk saku.


No comments:

Post a Comment