Sunday, May 9, 2010

'Kita sudah jadi kaum minoriti'




Di satu kawasan di Bandar Sultan Sulaiman di sini, terdapat sebuah kawasan perumahan yang istimewa dan keistimewaan itu ialah sebahagian besar kawasan itu kini didiami oleh warga Bangladesh yang bekerja di kawasan perindustrian berhampiran.
Tinjauan mendapati 90 peratus daripada penghuni di 10 buah blok di situ didiami oleh warga Bangladesh manakala bakinya warga Indonesia dan sekumpulan kecil warga tempatan.
Kebanyakan mereka dilihat menaiki basikal dan hanya mengambil masa sekitar 15 minit untuk sampai ke tempat kerja mereka.
Yang menariknya, apabila rakyat tempatan memasuki kawasan itu, mereka pula terasa seperti warga asing dan apa yang dibimbangi ialah ada mata yang mengikuti pergerakan serta tindak-tanduk jika ada orang luar masuk ke situ.
Situasi itu sebenarnya menimbulkan kerisauan beberapa penduduk di sana yang merasakan pemantauan kerap daripada pihak berkuasa termasuk pihak polis sebagai sangat perlu.
Tinjauan Utusan Malaysia mendapati kawasan itu kini benar-benar 'dikuasai' oleh warga bangladesh yang menjadikan kawasan itu sebagai negara mini mereka.
Malah, tidak keterlaluan kalau nama kawasan perumahan itu layak dipanggil Taman Sri Bangla.
Kawasan ini seperti sudah menjadi tanah jajahan mereka dan ini terbukti apabila beberapa premis dilihat menggunakan tulisan bahasa Bangladesh pada ruang iklan di kebanyakan kedai.
Semasa tinjauan dilakukan, kami telah diekori oleh kira-kira 10 warga Bangladesh yang seakan-akan sangsi dan tidak puas hati dengan kehadiran kami.
Mujurlah, mereka tidak mengganggu dan beredar selepas kami berjaya mencari 'perlindungan' di sebuah premis milik rakyat tempatan.
Seorang penduduk di situ, Normah Abdullah, 50, berkata, situasi itu sebenarnya sudah menjadi lumrah kepada mereka sejak 10 tahun yang lalu.
Jelasnya, keadaan itu nampak lebih ketara sejak tiga empat tahun kebelakangan ini dan melihat masalah itu sebagai membimbangkan jika tiada pemantauan daripada pihak berkuasa.
"Kami yang tinggal di sini sudah biasa. Mereka kerap berkumpul di bawah flat dan bergelak ketawa sesama sendiri.
"Memang ada yang mengganggu ketenteraman dengan membuat bising tetapi apa daya, kita hanya minoriti di sini," ujarnya.
Kata Normah lagi, warga Bangladesh yang mendiami kawasan itu disifatkan menakutkan lebih-lebih lagi ada aduan daripada penduduk setempat yang mereka mengganggu anak gadis di situ.
"Kita sudah jadi kaum minoriti di sini. Kita sentiasa berhati-hati takut-takut ada yang mengganggu.
"Mereka akan mula memenuhi kawasan kedai makan di sekitar sini pada waktu malam dan menjadikan sepanjang jalan di hadapan ini seperti medan selera," katanya.
Seorang lagi penduduk, Fauziah Asli , 47, menyifatkan kehadiran 'beribu-ribu' warga Bangladesh di kawasan mereka benar-benar menjadikan keluarganya bimbang.
"Mereka selalu bergaduh sesama sendiri. Kita minta sangat ada pihak berkuasa berkenaan yang memantau mereka ini.
"Takut juga kalau mereka bertindak melampau dan mencuri barangan kami," katanya.
Katanya lagi, penduduk tempatan di sini juga sudah biasa melihat mereka berkumpul dan berbuat bising seolah-olah kawasan ini adalah negara mereka sendiri.
"Biasanya mereka melepak di bawah pokok pada setiap petang selepas habis kerja. Mereka datang secara berbasikal dan akan minum di kedai sekitar sini.
"Mereka akan berada sehingga selewat 1 pagi setiap hari. Kebanyakan kedai di sini juga mengambil warga Bangladesh sebagai pekerja," ujarnya.
Seorang peniaga tempatan, Dedi Bujang, 37, berkata, kebanjiran warga Bangladesh di kawasan itu benar-benar mengurangkan keuntungan jualan harian makanannya.
Jelasnya, masyarakat tempatan seolah-olah tidak berani untuk ke premis makanannya dan sanggup beralih ke kedai yang lebih jauh untuk menjamu selera.
"Orang tempatan mungkin takut dengan kehadiran ramai warga Bangladesh di sini. Mereka mungkin rasa tidak selesa dan memilih untuk mencari kedai makan lain.
"Situasi itu menjadikan saya mengalami kerugian. Jika untung pun tidak banyak dan sekadar lepas kos harian sahaja," katanya.
Sementara seorang suri rumah yang mahu dikenali dengan nama Che Mah, menjelaskan, warga Bangladesh yang mendiami kawasan flat berhampiran lebih banyak dilihat merosakkan kawasan berkenaan.
Katanya, warga Bangladesh berkenaan tidak segan silu untuk membuat kotor dan ada yang memotong pagar semata-mata sebagai jalan pintas ke rumah mereka.
"Tengok sendiri gelagat mereka yang memotong pagar untuk ke rumah, itu belum dikira sampah yang dicampak di tangga serta kain baju yang disidai sesuka hati di mana-mana.
"Apalah hendak jadi di sini. Rasanya warga Bangladesh di sini memang hendak masyarakat tempatan mengosongkan kawasan ini dan merealisasikan impian mewujudkan 'Taman Sri Bangla' mereka," ujarnya.


No comments:

Post a Comment