Monday, November 30, 2009

Menanti Menara `Nakhoda' Kuala Lumpur


Jalan-jalan di sekitar ibukota pada setiap malam sebelum pulang ke rumah sesudah kerja sudah menjadi rutin saya sejak bertahun dahulu.

Entah mengapa malam semalam saya tergerak untuk memandu di sekitar Jalan Ampang dan Jalan Tun Razak sambil memerhati pemandangan di sana.

Di dalam hati, terpegun melihat sebuah pembinaan tapak lama tempat berlibur karaoke satu masa dahulu sudah `hilang' dan sedang dibina sebuah bangunan baru di sana.

Terlintas bangga, inilah makna kejayaan. Projek bertaraf dunia yang sedang dibina di tengah ibukota dan dijangka siap keseluruhannya pada 2012 itu akan menjadi mercu tanda baru Kuala Lumpur.

The Intermark. Nama yang sudah gah dan menanti masa disiapkan itu akan menjadi satu aset yang bakal menarik lebih ramai pelabur dan pelancong asing ke negara ini.

Ia merupakan `jelmaan semula' Bangunan Empire Tower, City Square, Plaza Ampang dan Crown Princess yang bakal diubah suai dan dinaik taraf menjadi aset terunggul di ibukota.

Siapa sangka, tapak indah di tengah bandaraya itu akan dibangunkan semula mengikut cita rasa terkini dan diberi nafas baru secara kontemporari serta penuh mewah

Ia hasrat mana-mana syarikat hartanah untuk meletakkan kepercayaan kepada pembinaan serta baik pulih semula dalam usaha meningkatkan status kawasan itu sendiri dan dalam masa yang sama `mencuri’ perhatian pelabur kepada `kekuatan’ kawasan baru itu.

Menara utama yang menjadi paksi `kekuatan' The Intermark itu juga bakal membuktikan erti sebenar kualiti dan suasana pejabat alaf baru.

Letaknya di pertemuan Jalan Ampang dan Jalan Tun Razak, pasti menara ini akan menjadi `nakhoda' kepada dua laluan utama ibukota itu sendiri.

Mencuri sedikit perhatian, saya tahu, mercu tanda 39 dan 62 tingkat itu dibina di atas konsep rekaan terbaru yang pasti memenuhi cita rasa sesiapa sahaja di dunia ini.

Perhatian diberi khusus kepada konsep kontemporari yang tidak akan `lari' daripada kehendak semasa sebuah pejabat masa kini.

Jelasnya, pembinaan semula menara itu dilihat `kehendak’ masyarakat sendiri untuk satu suasana baru sekali gus menaik taraf imej bandaraya Kuala Lumpur di mata dunia.

Mercu pertama yang dinamakan Menara Integra bakal membuka dimensi baru pejabat bergred tinggi di ibukota.

Jangan tidak percaya, tapak ini adalah Plaza Ampang yang di baikpulih dan diberi nafas baru pasti memukau pemiliknya dalam tempoh tiga tahun lagi.

The Intermark akan mengubah wajah Empire Tower menjadi bangunan pejabat gred A setinggi 62 tingkat yang akan dikenali sebagai Vista Tower, pusat membeli belah City Square pula akan dinamakan Intermark Mall manakala hotel Crystal Crown pula akan diubah menjadi Hotel Doubletree yang akan di` pegang' Hilton.

Mercu ini apabila siap kelak akan menjadi salah sebuah pejabat yang mengekalkan konsep terkini tanpa mengenepikan perhatian kepada kehijauan kepada setiap ruang sendiri.

Manakala di tapak bersebelahan, Menara Vista setinggi 62 tingkat itu sekali gus merupakan salah sebuah bangunan tertinggi di ibukota akan menjadi mercu kebanggaan semua.

Pasti mencuri perhatian dengan projek baikpulih bangunan yang secara keseluruhannya `ditambah' dengan hotel konsep baru oleh Hilton.

Secara umumnya lokasinya yang terletak betul-betul di sebelah LRT Ampang Park dan 30 minit perjalanan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) melalui Lebuhraya Maju (MEX) pasti memukau dan menjadi idaman setiap warga kota.

Dunia pasti lebih bererti apabila The Intermark menyediakan kemudahan jalur lebar terpantas dalam kelasnya di setiap inci kawasannya.

Ia memberi suasana terkini dan `warganya' pasti tidak akan terlepas sebarang perkembangan terbaru mengenai apa sahaja.

Jaminan menunggu kurang daripada 30 saat bagi setiap lif juga boleh dijadikan faktor tambah yang memaksa sesiapa sahaja terpegun dengan teknologi itu.

Tempah letak kereta berjumlah 2,500 keseluruhannya menjadikan kawasan itu menjanjikan era baru yang tidak menyesakkan dan keselesaan setiap pengunjungnya kelak.

Tambahan, tahap keselamatan terbaik yang ditawarkan dengan kemudahan kamera litar tertutup (CCTV) di setiap lif, lobi, di dalam lif dan tempat meletak kereta menjamin keamanan dan kepuasan warganya kelak mengenai isu berkenaan.

Syarikat yang bertanggungjawab menyiapkan projek berkenaan, MGPA yang beribu pejabat di Bermuda juga merupakan sebuah nama besar yang tidak perlu diperkenalkan lagi.

MGPA membariskan rata-rata `ahli kumpulan' yang sudah berkecimpung di dalam dunia pembinaan lebih daripada 20 tahun itu pasti menjadi salah satu faktor utama yang menjadikan The Intermark pasti memukau dunia.

Apa lagi yang warga kota boleh harapkan daripada kehidupan penuh keselesaan dan bekerja di dalam suasana penuh kedamaian dan tampak mewah.

Siapa sangka projek `baikpulih' yang menelan belanja hampir 2 billion itu bakal memulangkan erti kepuasan kepada bandaraya Kuala Lumpur sendiri.

Inilah revolusi pembinaan hartanah di kota. Ini kebanggaan Kuala Lumpur dan tiada siapa boleh menjangka pembinaan baik pulih itu bakal menaikkan nama ibukota sebagai salah sebuah bandaraya terbaik dunia.

Saya tahu, The Intermark bakal menjadi mercu tanda baru kebanggaan ibukota...

2 comments:

  1. Salam,
    Tulis yang lebih menarik - Issu semas -Perjuangan Bansa dan lain lain lagi. Saya akan mengikuti blog ini. Insya Allah.

    ReplyDelete
  2. Salam,
    Saya minta diri dan berundur dari blog ini.
    Selamat Berjuang !!

    ReplyDelete